FF - Forum Filmowe

Poprzedni temat «» Następny temat
Świteź
Autor Wiadomość
Nuz 
filmożerca



Wiek: 33
Dołączyła: 24 Sty 2010
Posty: 4324
Skąd: ,,
Wysłany: 2013-04-10, 21:58   Świteź

Świteź
reż. Kamil Polak [Dania, Francja, Kanada, Polska, Szwajcaria; 2010]


Film jest adaptacją romantycznej ballady Adama Mickiewicza pod tym samym tytułem. Opowiada historię tajemniczego jeziora, na dnie którego leży zaklęte średniowieczne miasto. Świteź to apokaliptyczna opowieść o zniszczeniu, cudach, odwiecznej walce dobra ze złem, wierze i nadziei. Film powstał w warszawskim studiu animacji Human-Ark. Wszystkie postaci i elementy pojawiające się w filmie są powołane do życia przy pomocy specjalnej techniki, która wzbogaciła animację w żyjącą tkankę faktury malarskiej.

[opis dystrybutora kino]


Trudno mi zaliczyć ten dzień do udanych, postanowiłam więc przynajmniej trochę się odprężyć i odchamić, korzystając z okazji w postaci kończącego się w moim mieście pierwszego etapu Ogólnopolskiego Festiwalu Polskiej Animacji O!PLA 2013.

Świteź powstał w roku 2010, wtedy miał też swoją światową premierę. W Polsce "wszedł do kin" w kwietniu tego roku, ale w praktyce i tak prawie nigdzie nie można go obejrzeć. Lokalne MDK prawo do wyświetlania "Świtezi" wywalczyło sobie (z niezłym rezultatem) po prawie dwuletnich staraniach. W/w impreza została więc uświetniona darmowym pokazem specjalnym, poprzedzonym krótką prelekcją dr Jerzego Borowczyka (Zakład Literatury Romantyzmu Instytutu Filologii Polskiej UAM w Poznaniu) - stanęło na propozycji darmowego prezentowania "Świtezi" młodzieży i studentom w ramach zajęć z literatury; jak widać MDK nie zasypia gruszek w popiele.

Zamiast się produkować załączam oficjalny, festiwalowy komentarz do filmu, który to jest długi, wyczerpujący i obfituje w detale:

Spoiler:
Film Świteź w reżyserii Kamila Polaka jest adaptacją romantycznej ballady Adama Mickiewicza pod tym samym tytułem. Opowiada historię tajemniczego jeziora, na dnie którego leży zaklęte średniowieczne miasto. Świteź to apokaliptyczna opowieść o zniszczeniu, cudach, odwiecznej walce dobra ze złem, wierze i nadziei. Akcja filmu rozgrywa się w dwóch planach czasowych - w epoce współczesnej Mickiewiczowi i w średniowieczu, kiedy według legendy, miasto Świteź zostało zatopione.

Film przenosi elementy malarstwa olejnego i temperowego w przestrzeń, łącząc środki wyrazu klasycznej animacji z efektami i animacją komputerową, a wszystko to podporządkowane, skomponowanej specjalnie na potrzeby filmu, muzyce na orkiestrę symfoniczną i chór. Całość tworzy niezwykle ekspresyjny i unikalny estetycznie efekt. Świteź jest nowoczesnym połączeniem literatury, malarstwa, muzyki i animacji.

Film wykonano w dwóch technikach animacji: komputerowej i klasycznej w oparciu o tradycyjną technikę malarstwa olejnego. Żeby osiągnąć wielowarstwowy, sugestywny efekt, namalowano setki obrazów, które później zostały przeniesione na twarde dyski komputerów. Wyjątkową estetykę zdjęć osiągnięto dzięki najnowszym technologiom przy użyciu tzw. „efektu smugi pędzla”.

Widz Świtezi wpada w głąb obrazu i dryfuje przez całą galerię – od Paola Ucella do Iwana Szyszkina, od ikon do futurystów. Animowane malarstwo zmienia się swobodnie – mnożąc rzeczywistości i odsłaniając ich nieskończoną wielość. Widać tu różne faktury malowideł, jak choćby spękany werniks nieba nad polem bitwy. Konwencje i style przenikają się nieustannie – płaskie figury tasują się z tymi ukazanymi w perspektywie. Trójwymiarowe budynki miasta trawią języki ognia namalowane jak ornamenty ze średniowiecznego ołtarza. Spojrzenie bohatera unosi jego fantazję w ikonostas niebios. Spektakularna jest scena powodzi, gdy fale zalewają cerkiew smugami farby. Reżyser wciąga nas w malarstwo, by potem zniszczyć jego iluzję. Na tym gruncie buduje gigantyczną kulminację filmu w stylu szalonej opery kosmicznej. Świteź jest spełnieniem marzeń o animowanym malarstwie.

Film animowany Świteź w warstwie wizualnej jest animacją komputerową, która powstała w hołdzie dla malarstwa i technik animacji klasycznej. Malarstwo pod kamerą, animacja wycinankowa to techniki, które przychodzą na myśl, oglądając kadry tego filmu. Wykonane specjalnie do filmu wielkoformatowe obrazy w technice malarstwa olejnego i temperowego, wkomponowano w wielopłaszczyznową przestrzeń, przy pomocy najnowocześniejszych technik animacji komputerowej.

Inspiracją plastyczną były dwa różne style malarstwa – XIX-wieczne obrazy realistów (takich jak Józef Chełmoński i Aleksandra Gierymski), które dają złudzenie perspektywy i stosują realistyczną paletę barw, oraz średniowieczne obrazy, o intensywnej kolorystyce lokalnych kolorów, płaskim ujęciu perspektywy i ikonograficznym charakterze. Środkowa część filmu, prezentująca historię grodu Świteź, nawiązuje do średniowiecznego stylu. Wszystkie postaci wykonane są z płaskich elementów, których sposób animacji nawiązuje do płaskiej animacji wycinankowej.

Wszystkie prace graficzne zostały stworzone przez zespół artystów malarzy, w technice malarstwa olejnego i tempery żółtkowej. Gotowe obrazy przeniesiono do komputerów, podzielono na warstwy i rozbito na poszczególne elementy. Następnie artyści graficy komputerowi zintegrowali, uprzestrzennili i ożywili zaimportowane elementy z elementami wygenerowanymi komputerowo.

Jednym z najtrudniejszych do uzyskania efektów artystycznych było wizualne wrażenie obrazu inspirowanego XIX-wiecznym malarstwem realistycznym. To estetyka, w której film się rozpoczyna i kończy.

A jednym z głównych wyzwań dla zespołu Human Ark, związanych z tymi fragmentami filmu, było stworzenie efektu, który miał przedstawiać różne powierzchnie, tak jakby były pokryte setkami pociągnięć pędzla, umoczonego w farbie olejnej. Tak powstał estetyczny środek wyrazu, który zespół nazwał Efektem Smugi Pędzla. Wszystkie postaci pojawiające się w początkowej i końcowej fazie filmu są powołane do życia przy pomocy tej techniki, która wzbogaciła film w żyjącą tkankę faktury malarskiej.

Kreatywna interakcja artystów i proces produkcji wypełniły film energią i nadały mu aury tajemniczości. Dzięki połączeniu bardzo różnych technik animacji, uzyskano nową jakość plastyczną i szlachetność obrazu, rzadko spotykaną w produkcjach, powstających w technice animacji komputerowej. Dzięki użytym środkom wyrazu, film dostarcza nie tylko emocjonalnych wrażeń, ale może być głębokim przeżyciem estetycznym


Od siebie dodam, że naprawdę warto - specyficzny klimat, dobra muzyka, a jako rekomendacja - długa lista nagród i wyróżnień (choćby Złoty Niedźwiedź na Berlinale 2011) , którymi obsypano twórców i owoc ich pracy. Może nie zostałam rzucona na kolana ale obejrzałam z przyjemnością.


 
 
 
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group SiteMap
Template NoseBleed2 v 0.2 modified by Nasedo & BM, downloaded from theme4u website

forum filmowe FORUM FILMOWE forum filmowe



Page Ranking Tool stat4u