FF - Forum Filmowe

Poprzedni temat «» Następny temat
Podwójne ubezpieczenie
Autor Wiadomość
jaz 
filmożerca



Wiek: 35
Dołączył: 28 Cze 2010
Posty: 6027
Skąd: Mariany Północne
Wysłany: 2010-12-30, 16:55   Podwójne ubezpieczenie

Podwójne ubezpieczenie / Double Indemnity
reż. Billy Wilder (USA 1944)

Walter Neff (Fred MacMurray) jest jednym z najlepszych agentów ubezpieczeniowych. Zjawia się w domu państwa Dietrichson by odnowić polisę samochodową. W ten sposób poznaje Phyllis (Barbara Stanwyck), nieszczęśliwą młodą mężatkę. Kobieta go oczarowuje. Wspólnie planują ubezpieczyć życie jej męża oraz jego zabójstwo. Zamiar realizują. Wówczas sprawą zajmuje się Keyes (Edward G. Robinson), spec od wyłudzeń, bliski przyjaciel Waltera. Czy zbrodnia doskonała uknuta przez parę kochanków zostanie zdemaskowana?

Nie napiszę tu elaboratu na temat tego filmu, bo widziałem już niezły kawał czasu temu i niewiele pamiętam. Wiem, że zrobił na mnie ogromne wrażenie i od tamtej pory zaliczam go w moim prywatnym rankingu do ścisłej czołówki filmów noir. Świetny, bardzo mroczny i nastrojowy, z doskonałym, trzymającym w napięciu scenariuszem. Film, który nie postarzał się nic po dziś dzień. Po latach stał się inspiracją dla "Żaru ciała" Lawrence'a Kasdana, również udanego, ale palma pierwszeństwa należy się oczywiście genialnemu pierwowzorowi.
Ostatnio zmieniony przez Eva 2010-12-31, 10:08, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
 
Arcyznawca 
senator z Baltimore



Dołączył: 02 Mar 2010
Posty: 5382
Skąd: Baltimore
Wysłany: 2010-12-30, 17:20   

Jeden z bardziej udanych filmów w konwencji noir. Zawiera wszystkie klasyczne elementy. Zdecydowanie warty polecenia. Tylko ten Keyes mnie wkurwiał.
 
 
trzeci człowiek 
kinomaniak



Dołączył: 22 Lip 2010
Posty: 372
Skąd: Polska
Wysłany: 2010-12-30, 18:53   

Bardzo, ale to bardzo mi się podoba ten film. Intryga słuszna, klimat słuszny i rozwiązanie słuszne. Bardzo pomysłowe ujęcia i charakterystyczne cechy "gatunku" świetnie uwypuklone. Kino rozrywkowe na najwyższym poziomie.

Bardziej na poważnie od Sokoła maltańskiego, ale nie tak przytłaczająco jak u Wellesa w Dotyku zła. Harmonijny, dobrze rozegrany kryminał.

Wprawka Wildera przed jego opus magnum z 1950, ale to temat na inny temat. Bulwar to pieprzone arcydzieło.
 
 
Arcyznawca 
senator z Baltimore



Dołączył: 02 Mar 2010
Posty: 5382
Skąd: Baltimore
Wysłany: 2010-12-30, 19:15   

trzeci człowiek napisał/a:
rozwiązanie słuszne.

W sensie końcówka? Inna chyba nie mogła być, wziąwszy pod uwagę cenzurę. Tak jak i w Asfaltowej dżungli czy Zabójstwie.
 
 
trzeci człowiek 
kinomaniak



Dołączył: 22 Lip 2010
Posty: 372
Skąd: Polska
Wysłany: 2010-12-30, 19:19   

To mnie trochę boli, że te filmy niekoniecznie tak mogły się skończyć, wymuszone zostało to przez cenzurę. Najbardziej to czuć w Zabójstwie, Asfaltowa się kończy tak jak powinna, jest kompletna i spójna - bohater musiał tak skończyć. W Podwójnym też czuję, że inne rozwiązanie nie byłoby szczere, bo już od początku filmu są ku temu przesłanki. Nie jest to dograne na siłę, bo cenzura kazała.

Mam jednak na myśli ogólne rozwiązanie intrygi, tj. po prostu scenariusz jako taki jest dobrze poprowadzony aż do końca (no czyli w sumie końcówka).
 
 
Arcyznawca 
senator z Baltimore



Dołączył: 02 Mar 2010
Posty: 5382
Skąd: Baltimore
Wysłany: 2010-12-30, 19:26   

Tak czy siak struktura wszystkich tych scenariuszy wymuszone były przez cenzurę, tylko jednym wyszło lepiej i się odnaleźli w konwencji, a drugim gorzej. Niemniej jednak, mimo że niemal zawsze znamy zakończenie ("źli" przegrywają, bo muszą przegrać), ma to też swój urok. Lubię ten wszechogarniający klimat upadku, miecza damoklesowego ciążącego nad protagonistami i świadomości, że są skazani na zagładę przez siły wyższe; takie to greckie :)
 
 
trzeci człowiek 
kinomaniak



Dołączył: 22 Lip 2010
Posty: 372
Skąd: Polska
Wysłany: 2010-12-30, 19:31   

No właśnie pytanie brzmi czy scenarzysta zabierając się za pracę myślał tak:

I. Dobra, mam pomysł na historię, ale cholera muszę ją zmodyfikować, bo cenzura.

II. Mam pomysł na historię. (BEZ MYŚLENIA O CENZURZE i jednocześnie historia przechodzi, bo jest zgodna z wymaganiami).

Zdaje mi się, że w przypadku Asfaltowej dżungli tak było i w przypadku DI też, z Kubrickowskim filmem miałbym wątpliwości.
 
 
Arcyznawca 
senator z Baltimore



Dołączył: 02 Mar 2010
Posty: 5382
Skąd: Baltimore
Wysłany: 2011-07-06, 12:22   

trzeci człowiek napisał/a:
I. Dobra, mam pomysł na historię, ale cholera muszę ją zmodyfikować, bo cenzura.

II. Mam pomysł na historię. (BEZ MYŚLENIA O CENZURZE i jednocześnie historia przechodzi, bo jest zgodna z wymaganiami).

A może na tylejuż przywykłem do cenzury, że bezwiednie wymyślam historyjki do niej pasujące?

Nie wydaje mi się, aby niemyślenie o cenzurze - istniejącej wszak namacalnie i wymuszającej pewne rozwiązania w fabule - było wówczas w ogóle możliwe. Jedni lepiej się dopasowywali do istniejących warunków, inni gorzej.
 
 
trzeci człowiek 
kinomaniak



Dołączył: 22 Lip 2010
Posty: 372
Skąd: Polska
Wysłany: 2011-07-06, 12:39   

Nie wiemy tego, nie wiemy co siedziało w głowie scenarzystów. Może Ty masz rację.

W każdym bądź razie w przypadku Podwójnego ubezpieczenia nie ma zagrzytów, tak musiało być i tak było i wszystko spójne i domknięte.
 
 
jaz 
filmożerca



Wiek: 35
Dołączył: 28 Cze 2010
Posty: 6027
Skąd: Mariany Północne
Wysłany: 2011-07-06, 13:54   

Zakończenia "Podwójnego ubezpieczenia" nie pamiętam już wcale. :suicide:

ale

trzeci człowiek napisał/a:
Najbardziej to czuć w Zabójstwie


Tu bym polemizował. Faktem wiadomym jest, że Kubrick bardzo narzekał na to, że coś mu cenzorzy/producenci w filmie namieszali, ale nie wiem czy akurat chodziło mu o zakończenie. Mi zakończenie "The killing" wydaje się być właśnie doskonałe i bardzo pasujące do tego filmu i innych z kategorii noir. Weźmy na przykład zakończenie takich klasyków, jak
Spoiler:
"Asfaltowa dżungla" i "Noc i miasto" czy dużo późniejszą "Gorączkę" albo"Fargo" i "Miller's Crossing".
Wydaje mi się, że jeśli bohaterem noirowym nie był detektyw, tylko gangster lub złodziejaszek, to zazwyczaj kończył smutno lub marnie. Nie wiem, może Kubrick chciał błysnąć oryginalnością i namieszać z końcówką, ale z drugiej strony wszystko na miejscu wydaje się być. Jedno z najbardziej zapadających w pamięć zakończeń; jak się wszystko rozfrunęło. ;)
  
 
 
 
trzeci człowiek 
kinomaniak



Dołączył: 22 Lip 2010
Posty: 372
Skąd: Polska
Wysłany: 2011-07-06, 14:22   

Czuć posmak sztuczności w Zabójstwie dlatego bo otóż więc gdyż: bohaterowi idzie wszystko pięknie, on sam zasuwa w linii prostej do tryumfu. Wszędzie indziej od początku wiadomo jak to się musi skończyć. No może i dlatego zakończenie Kubricka było spoko też, bo trochę łamało schemat (nie schemat zakończeń zgodnych z literą prawa), ale schemat konstruowania dzieła. Gorączka to w ogóle nie noir, a Coenów w tym wydaniu niestety nie widziałem. Dotyk zła to jest pieprzone mistrzostwo z PRAWYM zakończeniem. Czy choć przez sekundę ktoś mógł pomyśleć, że na Wellesem wisiało widmo cenzury? Tam wszystko jest zbyt skomplikowane brawo Orson :klaszcze: A Dama z Szanghaju to archetyp
 
 
jaz 
filmożerca



Wiek: 35
Dołączył: 28 Cze 2010
Posty: 6027
Skąd: Mariany Północne
Wysłany: 2011-07-06, 16:54   

Ale takie zakończenie, że noirowemu bohaterowi się tak zwyczajnie udaje, to też jakoś nie na miejscu. Nawet noirowy detektyw lub jakiś prawy osobnik był w najlepszym wypadku w końcówce tylko bardziej zgorzkniały i zawiedziony życiem, ludźmi.
 
 
 
trzeci człowiek 
kinomaniak



Dołączył: 22 Lip 2010
Posty: 372
Skąd: Polska
Wysłany: 2011-07-06, 20:28   

W Kto wrobił królika Rogera wszyscy byli szczęśliwi...
 
 
jaz 
filmożerca



Wiek: 35
Dołączył: 28 Cze 2010
Posty: 6027
Skąd: Mariany Północne
Wysłany: 2011-07-06, 21:00   

Wszyscy oprócz Rogera... ale on był z innej bajki, urodził się w jaju.
 
 
 
 
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group SiteMap
Template NoseBleed2 v 0.2 modified by Nasedo & BM, downloaded from theme4u website

forum filmowe FORUM FILMOWE forum filmowe



Page Ranking Tool stat4u